Jättipalsamitalkoot Lopen kirkonkylällä Taarin alueella tiistaina 25.7.2023 klo 17

11.7.2023

Talkoot järjestetään keskiviikkona 25.7. klo 17:00 alkaen Taarinpellon leikkipuiston ympäristössä. Tapaamme leikkipuiston vieressä (Taarinkuja 11 B). Talkoilua jatketaan noin klo 19.00 asti, joten myöhemminkin voi liittyä seuraan. Mukaan tarvitset vain kumisaappaat, pitkälahkeiset housut, hanskat sekä reippaan talkoomielen!

Lopen kunta tarjoaa talkoilijoille pientä purtavaa sekä juotavaa!

Lopen kunnan talkoilla suoritettavaa vieraslajientorjuntaa Lopen kirkonkylällä tukee ELY-keskus. Torjuntahankkeessa on mukana myös Loppijärven ystävät ry. Jättipalsamitalkoita tullaan järjestämään yhteensä 3-4 kpl kesän 2023 aikana.

”Mikä ihmeen palsami?”

Jättipalsami on puutarhoista luontoon levinnyt vieraslaji. Ärhäkkäästi kasvava ja lisääntyvä kasvi syrjäyttää kosteiden rantojen ja ojanvarsien alkuperäistä lajistoa. Jättipalsamin aiheuttama eroosio on myös uhka mm. taimenen mätimunille ja poikasille. Jättipalsami on yksivuotinen – jos kasvustot poistaa ennen siementämistä, pääsee jättipalsamista helposti eroon. Kitkeminen on vaivatonta ja sopii kaikenikäisille!

Tarkka tapaamispaikka ja talkooalue kartalla

Lisätietoja talkoista

Sonja Lahtinen