Koirankakkaroskis-tarroja nyt saatavilla Lopen kirjastosta ja kirjastoautosta

2.10.2024 Ympäristönsuojelu

Lopen kunta tarjoaa kaikille pientaloalueiden asukkaille mahdollisuuden hakea Koirankakkaroskis-tarroja Lopen kirjastosta ja kirjastoautosta. Tarran avulla voit merkitä oman roskiksesi koirankakkapusseille soveltuvaksi ja auttaa pitämään ympäristön siistinä.

Mikä on Koirankakkaroskis?

Koirankakkaroskis on pientalon ulkoroskis, johon roskiksen omistaja antaa luvan ohikulkijoille pudottaa keräämänsä koirankakkapussit. Tämä helpottaa koiranulkoiluttajia ja lisää yleistä siisteyttä.

Miksi Koirankakkaroskis on tarpeellinen?

Pientaloalueilla yksi suurimmista ongelmista on julkisten roskakorien vähäisyys, erityisesti koirankakkapusseille. Kun koiranulkoiluttaja joutuu kantamaan jätöspussia pitkään, pussi saattaa hajoilla, mikä lisää riskiä, että jätteet leviävät ympäristöön. Koirankakkaroskikset helpottavat tätä ongelmaa ja kannustavat koiranomistajia keräämään lemmikkiensä jätökset, kun roskiksia on enemmän saatavilla.

Koirankakkaroskis-tarran käyttöohjeet

Omakotitalon jäteastiaan liimattu Koirankakkaroskis-tarra toimii merkkinä koiranulkoiluttajille, että roskikseen saa siististi suljetussa pussissa jättää koirankakkapusseja. Jos haluat liimata tarran taloyhtiön roskikseen, siihen tarvitaan taloyhtiön hallituksen lupa.

Muistutus järjestyslaista

Järjestyslain mukaan koiranulkoiluttajan on huolehdittava siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetuilla alueilla. Tällaisia alueita ovat tiet, kadut ja kevyenliikenteen väylät, edellä mainittujen hoidetut reuna-alueet sekä myös hoidetut puistoalueet.

Mistä ja miten tarran saa?

Koirankakkaroskis-tarra on saatavilla maksutta Lopen kirjastosta kirjaston aukioloaikoina sekä kirjastoautosta. Tule hakemaan omasi ja liity mukaan tekemään Lopesta entistä siistimpi ja miellyttävämpi paikka kaikille.

Sonja Lahtinen

Ympäristöpäällikkö