Kunnanhallitus käsitteli yt-neuvotteluiden tulosta, talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraporttia sekä osallistuvan budjetoinnin jatkoa

9.9.2024 Päätöksenteko

Lopen kunnanhallitus kokoontui maanantaina 9.9.2024 käsittelemään muun muassa yhteistoimintaneuvottelujen tuloksen, talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraportin sekä osallistuvan budjetoinnin jatkoa.

Lopen kunnanhallitus käynnisti 10.6.2024 koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Kunnanhallitus hyväksyi 9.9.2024 kokouksessa yhteistoimintaneuvottelun tuloksen. Yhteistoimintaneuvottelut on käyty talouden tasapainottamisen ohjausryhmän laatiman raportin pohjalta. Yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena Lopen kunnan henkilöstöresurssia voidaan sopeuttaa vuosien 2025-2028 aikana määräaikaisten tehtävien päättymisten ja avoinna olevien tehtävien tai eläköitymisten myötä tehtävien täyttämättä jättämisten kautta yhteensä 23,6 henkilötyövuodella. Yhteistoimintaneuvottelun tulos ei sisällä henkilöstön irtisanomisia, lomauttamisia tai osa-aikaistamisia. Talouden tasapainottamisen ohjausryhmän raportissa esitetyt keinot ja niiden lopulliset vaikutukset henkilöstöresurssiin tulevat päätettäväksi vuoden 2025 talousarvion sekä tulevien vuosien talousarvioiden käsittelyjen yhteydessä hallintosäännön mukaisen päätöksentekomenettelyn kautta.

Kunnanhallituksen asettama talouden tasapainottamisen ohjausryhmä on saanut työnsä valmiiksi ja kunnanhallitus käsitteli kokouksessa ohjausryhmän loppuraportin. Lopen kunnan talouden sopeuttamistarve on yhteensä noin 2,8 milj. euroa vuosien 2025-2028 aikana. Kunnanhallitus merkitsi talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraportin tiedokseen ja esittää valtuustolle, että valtuusto merkitsee ohjausryhmän loppuraportin tiedokseen sekä sitoutuu Lopen kunnan talouden tasapainottamiseen vuoteen 2028 mennessä siten, että talousarvioissa ja erikseen päätettävien sopeutustoimien eurovaikutus yhteensä on noin 2,8 milj. euroa vuosien 2025-2028 aikana. Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle, että talouden sopeuttamistyöryhmän loppuraportin mukaisesti talouden sopeuttamistyö käynnistetään ja tuodaan päätöksentekoon huolellisen valmistelun kautta talousarviovalmistelussa. Jatkotyössä on kuitenkin huomioitava syksyn aikana päivitetyt talous- ja seurantatiedot sekä laskelmat erityisesti kouluverkon osalta. Kouluverkon nopean alasajon sijaan kunnanhallitus velvoittaa valmistelussa huomioitavaksi. Lopen kunnan tulojen kasvattamisen mm. vapaa-ajan asuntoja koskevan, muiden asuinrakennusten kiinteistöveron tarkastelun kautta. Lisäksi kunnanhallitus velvoittaa, että talouden sopeuttamisessa on huomioitava srategian mukaisesti osallisuusperiaate sekä kunnan luonnollisten kasvualueiden kehittäminen ja elinvoimanäkökulma.

Kunnanhallitus päätti, että kunnan taloudellisesta tilanteesta ja merkittävistä säästöpaineista johtuen osallistuva budjetointi laitetaan tauolle vuosiksi 2025-2027. Seuraavan kerran osallistuvan budjetoinnin toteuttamista tarkastellaan syksyllä 2027 vuoden 2028 talousarvion laadinnan käynnistyttyä.

Lisäksi kunnanhallitus käsitteli muun muassa muutokset hallintosääntöön sekä vastauksen valtuustoaloitteeseen koskien Lopen torin äänentoistoa.

Lisää Lopen kunnanhallituksen käsittelemistä asioista löytyy kokouksen pöytäkirjasta, joka julkaistaan kunnan verkkosivuilla keskiviikkona 11.9.2024.

Mikko Salmela

kunnanjohtaja