Sivistyslautakunnan päätöksiä 19.9.2024

20.9.2024 Päätöksenteko

Lopen kunnan sivistyslautakunta kokoontui torstaina 19.9.2024.

Kokouksessaan lautakunta hyväksyi esityksen kunnanhallitukselle vuoden 2025 talousarviosta.

Kunnanhallituksen 9.9.2024 käsittelemän talouden tasapainottamisen ohjausryhmän raportin pohjalta koko kunnan talouden sopeuttamistarve on 2,8 miljoonaa euroa vuoteen 2028 mennessä. Tästä sivistystoimialaan kohdennettu säästötarve on 1,25 miljoonaa euroa vuosina 2025-2028.

Talouden tasapainottamisen ohjausryhmän raportissa esitettyjen keinojen mukaisesti sivistyslautakunta päätti korottaa koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuja lakisääteiseen maksimiin 1.8.2025 alkaen sekä esittää kunnanhallitukselle harkinnanvaraisen yksityisen hoidon kuntalisän ja sisaruslisän poistamista 1.8.2025 alkaen.

Lisäksi vuoden 2025 talousarvioesitys sisältää osan talouden tasapainottamiseen tähtääviä toimenpiteistä.

Sivistyslautakunta päätti käynnistää perusopetuksen palveluverkon muutoksen valmistelun siten, että

1. Joentaan koulun opetuksen siirtämistä Lopen yhtenäiskouluun 1.8.2026 alkaen aletaan valmistella
  2.  Länsi-Lopen koulun opetuksen siirtämistä Lopen yhtenäiskouluun viimeistään 1.8.2027 alkaen aletaan valmistella ja
  3. Kormun koulun opetuksen siirtämistä Launosten kouluun viimeistään 1.8.2028 alkaen aletaan valmistella.

Valmistelun aikana suoritetaan lapsivaikutusten arviointi sekä varataan Hallintolain 41 §:n ja Kuntalain 22 §:n mukaisesti vaikutusmahdollisuudet ja varataan eri tahoille ennen asian ratkaisemista tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selvityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asian vireillä olemisesta ja vaikutusmahdollisuuksien käyttämisestä Hallintolain 41 §:n 2 momentin mukaan ilmoitetaan erikseen.

Lisää kokouksessa käsitellyistä asioista löytyy kokouksen pöytäkirjasta, joka julkaistaan kunnan verkkosivuilla tiistaina 24.9.2024