Syksyn menovinkit Kulttuurinurkasta

4.4.2024 Kulttuuri

Tapahtumia

Kuntotanssit maanantaisin klo 19-21.30 Läyliäisten Seuralassa  (Läyliäistenraitti 106). Liput 10 e, käteismaksu. järj. Läyliäisten Maa- ja kotitalousseura.
23.9. Veli-Matti Friman, 30.9. Anu Keronen ja Saturnus, 7.10. Minna Äikäs, 14.10. Hertzi, 21.10. Eki Jantunen, 28.10. Kejjo Lille, 4.11., Seppo Lankinen trio, 11.11. Raimo Turtiainen ja Pojat, 18.11. Nastaorkesteri, 25.11. Tytti Pelkonen, 2.12. Seppo Ahokas ja Paradiso ja 9.12. Unelmavävy.

Lokakuu

to 3.10. Digi –opastusta kaikille eläkeläisille Lopen kunnantalon valtuustosalissa klo 13-14.30. Iltapäivän aikana paneudutaan älypuhelimen käsitteisiin, niiden merkitykseen ja käyttöön. Tilaisuuden aluksi puolen tunnin luento ja sen jälkeen digiopastusta. Oma älypuhelin mukaan, tilaisuus on maksuton. järj. kunnan vanhusneuvosto, eläkejärjestöt ja Kotokartanosäätiö.

6.-13.10. Vietetään Vanhusten viikkoa teemalla Tehdään arjesta juhla. Linkki ohjelmaan >>

la 5.10. Eläkeliitto Lopen yhdistyksen 50-vuotisjuhla Lopen yhtenäiskoulun Loppisalissa klo 13 (Opintie 2-4).

su 6.10. SulaSolin Hämeen piirin 55-vuotisjuhlakonsertti Lopen kirkossa klo 15.

ke 9.10. Ajankohtaista liikenteestä Lopen kunnantalon valtuustosalissa klo 13-15, paikalla Liikenneturvasta kouluttaja Ilpo Heporauta ja vanhempi konstaapeli Kaisa Kuusela Hämeen poliisilaitokselta (Yhdystie 5), järj. kunnan vanhusneuvosto.

to 10.10.  Lenkki – kansanterveyskarnevaali, joka on riemukas elämäntaparevyy, esitys ja kahvit Loppisalissa klo 14-16. Lenkki -kansanterveyskarnevaali on tehty 50-vuotta täyttäneestä legendaarisesta ja maailman tunnetuimmasta kansanterveyshankkeesta, Pohjois-Karjala -projektista inspiroituneena. Pekka Puska kiersi aikoinaan suomalaista maaseutua saappaat savessa ja niin haluamme tehdä mekin, mutta hieman eri keinoilla. Suoran kansan valistuksen sijaan reilun tunnin kestävä esityksemme sisältää mm. laulua, soittoa, lavakomiikkaa, sketsejä, omakohtaisia tarinoita ja ruuanlaittoa. Esiintyjinä Henry Räsänen ja Timoi Munne, ohjaus Juhani Joensuu. Vapaa pääsy, kahvitarjoilu esityksen jälkeen. järj. kunnan vanhusneuvosto (Opintie 2-4).

to 10.10   Kirjailijavierailu, islantilaisdekkareistaan tunnettu Satu Rämö Lopen kunnantalon valtuustosalissa klo 19. Järj. Lopen opisto ja kirjasto (Yhdystie 5). Ennakkoilmoittautuminen internetissä                      opistopalvelujen kautta https://uusi.opistopalvelut.fi/loppi/fi/ soittamalla 019 758 6032 (sihteeri) tai 019 758 6770 (rehtori).

pe 25.10. Ilta rakkaudelle – runoa ja musiikkia Lopen yhtenäiskoulun Loppisalissa klo 18, esiintyjinä Raija Kilpeläinen-Somero lausunta ja Jouni Somero piano. Liput 20 €, (Opintie 2-4). järj. kunnan kulttuuripalvelut.

su 27.10. Vojakkalan syyslounas klo 13 Vojakkalan Vanhalla Koululla (Vojakkalantie 35). Järj. Vojakkalalaiset ry.

ti 29.10. Maatalouden ruokailta Läyliäisten Seuralassa klo 18 (Läyliäistenraitti 106). järj. Antti Peltovuoren säätiö ja MTK-Loppi.

ti 29.10. Naiskuoro Timotein konsertti Heijastus Lopen kappelissa klo 19. Ohjelma 10 €. Timoteitä johtaa musiikkineuvos Anneli Julén.

to 31.10. Abja Accordion Band Etelä-Virosta konsertoi Läyliäisten Seuralassa klo 18. Mukana konsertissa Sepot Lankinen ja Soittila. Abja Accordion Band on Abja Paluojan kaupungista kotoisin oleva pääosin nuorista muusikoista koostuva orkesteri, jonka musiikillinen repertuaari on laaja. Ohjelmisto ulottuu klassisesta musiikista eestiläiseen kansanmusiikkiin sekä nykyajan vauhdikkaaseen iskelmämusiikkiin. Pääsymaksu 10 €, (Läyliäistenraitti 106).

Marraskuu

Lopen Teatteri esittää interaktiivisen murhamysteerinäytelmän Piirileikki Bar Paroonissa (Läyliäistenraitti 83). Esityspäivät ovat; pe 1.11., la 2.11., pe 8.11., su 10.11., pe 15.11. ja su 17.11. Esitykset alkavat klo 18. Lippuvaraukset info(at)lopenteatteri.fi, puh. 040 7542886 tai www.lippuagentti.fi. Liput 15 €.

to 7.11. Digi –opastusta kaikille eläkeläisille Lopen kunnantalon valtuustosalissa klo 13-14.30. Iltapäivän aikana paneudutaan elämää helpottaviin nikseihin ja mihin kaikkeen älypuhelinta voi käyttää. Tilaisuuden aluksi puolen tunnin luento ja sen jälkeen digiopastusta. Oma älypuhelin mukaan, tilaisuus on maksuton. järj. kunnan vanhusneuvosto, eläkejärjestöt ja Kotokartanosäätiö.

pe 8.11.  Stand Up –ilta Launosten ravintola Wanhassa Seuralassa klo 19. Iltaa isännöi koomikko Jussi Lankoski. Lavalla nähdään myös koomikot Taina Törmänen ja Ville Kormilainen. Liput 15€ Tiketistä, ovelta 20 € jos lippuja on jäljellä).  Ikäraja K18. järj. Launosten Wanha Seurala.

su 10.11. ”Sillä katso; suon sumusta, tulen loimusta kohoaa loitsu, tarina…” Soiva Kivi klo 15 Lopen yhtenäiskoulun Loppisalissa. Finlandia-palkittu kirjailija ja teatteriohjaaja Juha Hurme, säveltäjä-laulaja Aleksi Parviainen ja pianotaiteilija Marie Körkkö yhdistävät voimansa ainutlaatuisessa, musiikkia ja tarinoita sisältävässä luentokonserttikokonaisuudessa, joka kunnioittaa kansalliskirjailijamme Aleksis Kiven elämäntyötä tämän syntymän 190-juhlavuotena. Aleksis Kivi (1834-1872) oli valtavan tuottelias kirjailija, mutta kärsi koko elämänsä ajan myös vakavista mielenterveysongelmista. Kiven henkilökohtainen elämäntarina yhdessä hänen huikean inspiroivan kirjallisen tuotantonsa kanssa ovat toimineet alkusysäyksenä tämän ainutlaatuisen, tarinoista ja musiikista koostuvan esityksen syntyyn. Esityksessä kuullaan Juha Hurmeen luennoinnin rinnalla kaksi kantaesitystä: Aleksi Parviaisen säveltämä säestyksetön laulusarja ”Steinklang”, jossa Parviainen tulkitsee Aleksis Kiven runoja modernilla runonlaulannallaan. Marie Körkön säveltämät soolopianokappaleet puolestaan ovat saaneet inspiraationsa Kiven näytelmästä Seitsemän veljestä. Ohjelma huipentuu Parviaisen ja Körkön esittämään Einojuhani Rautavaaran harvoin kuultuun laulusarjaan ”Neljä laulua oopperasta Aleksis Kivi” (1996). Esitys kestää tunnin. Pääsymaksu 20 €, ennakkovaraukset tuula.pirinen(at)loppi.fi tai tekstiviestinä 040 330 6035, lippuja voi tiedustella myös ovelta. järj. Lopen kirjasto, Lopen opisto ja kunnan kulttuuripalvelut (Opintie 2-4).

pe 15.11.  Toiveuusinta Musiikkikomedia Seniorikoti VihreäTee klo 18 Lopen yhtenäiskoulun Loppisalissa (Opintie 2-4). Käsikirjoitus ja ohjaus Ella Toivonen, esiintyjinä Eläkeliiton Lopen yhdistyksen tarinakerholaisia. Lippu 10 €/aikuiset ja 5 € lapset (käteismaksu), sisältää kahvin tai mehun ja pullan. Ennakkovaraukset ilse.seppala@gmail.com, p. 040 7017 449. järj. mukana kunnan kulttuuripalvelut.

pe 29.11. Joulukahvit Läyliäisten Seuralassa (Läyliäistenraitti 106).

la 30.11. Vojakkalan joulumyyjäiset klo 11-14 Vojakkalan Vanhalla Koululla (Vojakkalantie 35). Järj. Vojakkalalaiset ry ja Vanha Koulu.

Joulukuu

su 1.12.  Antin Adventtitapahtuma, kunnantalolla ja kirjastossa

to 5.12.  Itsenäisyyspäivän aaton iltamat

pe 6.12. Itsenäisyyspäivä

Muuta

Sajaniemen Taidemäen Kylälounas kuukauden ensimmäinen keskiviikko klo 11.30-13.30, 4.12. asti. Hinta 8 €.

Lisätiedot ja varaukset

Tuula Pirinen