Valtuusto käsitteli puolivuosikatsausta ja talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraporttia

23.9.2024 Päätöksenteko

Valtuusto kokoontui maanantaina 23.9.2024 käsittelemään muun muassa puolivuosikatsauksen, talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraportin sekä Kuntarahoitus Oyj:n edellyttämän täydennyksen Lopen Vanhustentalot Oy:n rahoituspäätökseen.

Valtuusto käsitteli kokouksessa puolivuosikatsauksen ajalta 1.1.-30.6.2024. Puolivuosikatsauksessa kunnan tulos on alijäämäinen 1 259 484 euroa. Ennusteen mukaan kunnan tulos vuodelta 2024 olisi noin 1,73 milj. euroa alijäämäinen, mikä on 266 900 euroa heikompi kuin alkuperäisen talousarvion mukainen tulos. Suomen Kuntaliiton toukokuussa julkaiseman verotulojen ennustekehikon mukaan vuoden 2024 verotuloiksi on arvioitu yhteensä 17 989 000 euroa, joka on 42 000 euroa vähemmän kuin talousarviossa arvioitu. Valtiovarainministeriö on tehnyt 26.6.2024 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024. Päätöksen mukaan Lopen kunnan valtionosuudet vuonna 2024 ovat yhteensä 4 945 978 euroa, joka on 105 400 euroa vähemmän kuin talousarviossa arvioitu.

Valtuusto käsitteli kokouksessa talouden tasapainottamisen ohjausryhmän loppuraportin. Valtuusto merkitsi raportin tiedokseen ja sitoutuu talouden tasapainottamiseen vuoteen 2028 mennessä siten, että talousarvioissa ja erikseen päätettävien sopeutustoimien eurovaikutus yhteensä on noin 2,8 milj. euroa vuosien 2025-2028 aikana. Lisäksi talouden sopeuttamistyöryhmän loppuraportin mukaisesti talouden sopeuttamistyö käynnistetään ja tuodaan päätöksentekoon huolellisen valmistelun kautta talousarviovalmistelussa. Jatkotyössä on kuitenkin huomioitava syksyn aikana päivitetyt talous- ja seurantatiedot sekä laskelmat erityisesti kouluverkon osalta. Kouluverkon nopean alasajon sijaan kunnanhallitus velvoittaa valmistelussa huomioitavaksi Lopen kunnan tulojen kasvattamisen mm. vapaa-ajan asuntoja koskevan, muiden asuinrakennusten kiinteistöveron tarkastelun kautta. Lisäksi kunnanhallitus velvoittaa, että talouden sopeuttamisessa on huomioitava strategian mukaisesti osallisuusperiaate sekä kunnan luonnollisten kasvualueiden kehittäminen ja elinvoimanäkökulma.

Lisäksi valtuusto käsitteli muun muassa muutokset hallintosääntöön, Etelä-Hämeen työllisyysalueen työllisyysjaoston jäsenten valinnat sekä vastaukset valtuustoaloitteisiin koskien Lopen torin äänentoistoa ja leikkipaikan rakentamiseen kirkonkylän S-marketin läheisyyteen. Lisää valtuuston käsittelemistä asioista löytyy kokouksen pöytäkirjasta, joka julkaistaan kunnan verkkosivuilla 25.9.2024.

Matleena Ylitalo

hallinto- ja henkilöstöjohtaja