Valtuusto päätti mm. työllisyysalueen vastuukuntasopimuksesta

25.9.2023 Päätöksenteko

Lopen valtuusto kokoontui maanantaina 25.9.2023  käsittelemään muun muassa työllisyysalueen vastuukuntasopimusta ja siihen liittyviä asiakirjoja, sekä Lopen kirjastoauton korjaus- ja muutoskustannuksia.

Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023 muuttaa julkisten työvoimapalveluiden järjestämisen vastuun kuntien vastuulle alkaen 1.1.2025. Lopen kunnan valtuusto hyväksyi Riihimäen kaupungin sekä Janakkalan, Hausjärven ja Lopen kuntien muodostaman työllisyysalueen vastuukuntasopimuksen ja siihen liittyvät muut asiakirjat. Sopimus ja siihen liittyvät asiakirjat löytyvät kokouksen esityslistan ja pöytäkirjan liitteistä.

Lopen kirjastoauto on ollut kolarissa 25.4.2023. Kirjastoauto on vakuutettuna IF Vahinkovakuutus Oyj:ssä. Vakuutusyhtiö on tarjonnut kunnalle autosta 36 000 euron kertakorvausta, jonka jälkeen kunta voi korjauttaa auton haluamallaan tavalla. Kirjastoauton korjauskustannuksiksi on arvioitu 54 000 euroa ja käyttöikää lisäävien lisämuutosten hinnaksi on arvioitu 51 000 euroa. Valtuusto hyväksyi kirjastoauton korjaus- ja muutoskustannukset sekä IF Vahinkovakuutus Oyj:n maksaman vakuutuskorvauksen.

Valtuusto käsitteli vastauksia kolmeen valtuustoaloitteeseen: Komion ulkoilureitin talvikunnossapidon turvaaminen, somelähettiläskokeilu Lopella ja Lopen kuntaan kohdistuvan opinnäytetyön tai tutkielman palkitseminen. Lisäksi valtuusto käsitteli kokouksessaan mm. Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 2022, puolivuosikatsauksen 1.1.-30.6.2023, sekä talousarvion 2023 muutosesityksiä. Lisää  valtuuston käsittelemistä asioista löytyy kokouksen pöytäkirjasta, joka julkaistaan kunnan verkkosivuilla keskiviikkona 27.9.2023.

Kokouksen videotallenne on nähtävillä kunnan Youtube-kanavalla 8.10.2023 asti.