Brän­di, vi­su­aa­li­nen ilme ja logo

Lopen brändi ja visuaalinen ilme ovat uudistuneet keväällä 2023. Visuaalisen ilmeen keskiössä on Loppi-tekstilogo. Tekstilogon lisäksi käytössä on pyöreä leimasinlogo, jota voi käyttää esimerkiksi t-paidoissa ja muissa Loppi-tuotteissa. Logossa esiintyvää sydän i-pistettä voi käyttää eri brändiväreissä.

Logo

Lopen logo on pääosin tekstimuotoinen, mutta siihen on tuotu joitain graafisia elementtejä korostamaan Lopen brändiattribuutteja. Logon tekstityyppi on moderni ja suoraviivainen Intro, jossa on kuitenkin hieman pehmeyttä ja päätteellisyyttä. Lopun i on korvattu graafisella elementillä. Muotoiltu i-kirjain, jonka pisteenä on vihreä sydän, viestii monista eri asioista. Terävä väkänen tekee siitä paitsi numeron 1, myös talon kulman siluetin: Loppi on paras asuin- tai vapaa-ajan paikka. Sydän kertoo Lopen yhteisöllisyydestä ja elinvoimasta ja sen vihreä väri luonnosta. Sydämen sijoittaminen sivuun kirjaimen rungon keskilinjasta tekee koko logosta dynaamisemman. Logon pääväri on tummansininen vesi, joka antaa sille arvokkuutta. Sydämen vihreä värisävy taas löytyy paletista nimellä luonto.

Logosta on olemassa täysvärinen ja kokomusta versio sekä valkoinen negatiivilogo joko kokovalkoisena tai vihreällä sydämellä. Logosta käytetään pääsääntöisesti värillistä versiota, mutta tummalla pohjalla voidaan käyttää myös täysvalkoista tai vihreäsydämistä negatiiviversiota. Mustaa versiota käytetään ainoastaan yksivärisissä materiaaleissa, kuten esinepainatuksissa. Logoa ei saa venyttää, muotoilla tai tavuttaa. Sitä ei myöskään ole tarkoitettu käytettäväksi pystysuunnassa.

 

Värimaailma

Lopen värit on poimittu luonnosta. Tummansininen pääväri vesi tuo ilmeeseen arvokkuutta ja jämäkkyyttä. Luonto on keväisen vihreä kasvun ja elinvoiman väri. Lempeät aurinko ja kanerva sopivat tehosteväreiksi ja vaalea peruna suurille pinnoille.

Typografia

Lopen otsikko- ja logofontti on Intro. Suoralinjainen Intro on leppeän helppolukuinen, mutta siitä löytyy myös särmää. Intron pienet yksityiskohdat ja kevyet päätteet tekevät siitä eloisan ja aktiivisen, siksi se sopii Lopelle.

Leipätekstin fonttina markkinointimateriaaleissa ja kunnan viestinnässä käytetään helppolukuista ja linjakasta Sofia Pro -fonttia.

Lopen vaakuna

Lopen kunnan yksilöllisenä tunnuksena oleva kunnan vaakuna on valtuuston toimesta hyväksytty 27.6.1952. Sen on suunnitellut taiteilija Olof Eriksson. Sisäasiainministeriö vahvisti vaakunan 23. p:nä syyskuuta vuonna 1952 vaakunaselityksellä ”kilpi aalto-koroisesti puna-hopeakatkoinen; siinä vuorovärinen raudanmerkki”.

Vaakuna kuvaa aaltokoron osalta Lopen pitäjän järvien runsautta. Väreinä ovat Hämeen maakunnan värit. Raudan merkki, paitsi että se kuvaa Lopen pitäjän järvistä muinoin suuressa mittakaavassa harjoitettua erikoislaatuista rautamalmin nostoa, on sen ohella tarkoitettu kuvaamaan myöskin sitä sitkeätä työtä, jota Lopen pitäjän asukkaat ovat olemassaolonsa turvaamiseksi saaneet tehdä kautta sukupolvien.

Lopen vaakunan käyttöön pyydetään kunnanjohtajalta.

Lopen brändin esittely

Tutustu brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen videolla.

Eija Heinonen

viestintäsuunnittelija