Sivistyspalvelut Varhaiskasvatus

Tiedote varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvien lasten huoltajille

Suomen hallitus on päättänyt 29. huhtikuuta purkaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoitteet terveysviranomaisten arvion pohjalta. Riihimäellä, Lopella ja Hausjärvellä, kuten muuallakin Suomessa siirrytään takaisin lähiopetukseen 14. toukokuuta alkaen. Hallituksen ohjeistuksen mukaan lähiopetukseen siirtymisen täytyy tapahtua hallitusti ja turvallisuudesta huolehtien.

Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaan varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa vältetään tarpeettomia fyysisiä kontakteja ja järjestetään opetustilat niin, että niissä on normaalia enemmän väljyyttä. Isoja kokoontumisia, kuten kevätjuhlia, ei järjestetä. Myös henkilöstön on ohjeiden mukaan työskenneltävä saman lapsiryhmän kanssa ja hygieniaohjeita on noudatettava tarkasti. Hallituksen antamaan tiedotteeseen ja ohjeisiin voi tutustua tarkemmin opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilla >>

Riihimäen, Lopen ja Hausjärven sivistyspalveluissa on jo useiden päivien ajan varauduttu ja valmistauduttu lähiopetuksen aloittamiseen. Seuraavien päivien aikaan Riihimäen seudun kunnat tutustuvat hallituksen opetuksen järjestäjille antamiin ohjeisiin ja tekevät tarvittavat muutokset suunnitelmiinsa. Samalla kunnat varautuvat tekemään tarvittavat henkilöstö- ja muut järjestelyt opetuksen toteuttamiseksi. Siitä, miten Riihimäellä, Lopella ja Hausjärvellä varhaiskasvatus ja perusopetus järjestetään konkreettisesti, kunnat tiedottavat yksityiskohtien tarkennettua viimeistään ensi viikon aikana.

Tarkennuksia Lopen kunnan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta

Huoltajia pyydetään ilmoittamaan lapsen hoitoajat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta eAsioinnin kautta viikolle 20 (11. – 17.5.2020) todellisen tarpeen mukaisesti henkilöstöresurssien riittävyyden varmistamiseksi viimeistään perjantaina 1.5.2020 klo 12, jolloin hoitoaikojen ilmoittaminen eAsioinnissa viikolle 20 sulkeutuu. Pyydämme huoltajia ilmoittamaan myös toukokuun loppuun ja kesäkuulle lapsen hoitoaikoja, mikäli se on mahdollista.

Esiopetukseen osallistuvien lasten osalta huoltajien tulee anoa vapautusta esiopetuksesta ajalle 14.5. – 29.5.2020 kyseisen alueen päiväkodin johtajalta viimeistään 13.5.2020 mennessä, mikäli lapsi ei osallistu esiopetukseen.
Esiopetuksen poissaoloanomus löytyy tästä >>

Lisätietoja antaa